veebruar 5, 2024

Taastuvenergia – Kuidas on Hiina hakanud elektrisõidukite ja akude turul domineerima?

The Associated Press/Achmad Ibrahim/Scanpix
Hiina autotootja BYD uued elektriautod. 18. jaanuar 2024, Indoneesia.
Hiina autotootja BYD uued elektriautod. 18. jaanuar 2024, Indoneesia.

Hiina elektrisõidukid on viimase kahekümne aasta jooksul läbi teinud revolutsiooni: arenenud riikide sabas sörkijast on tõustud valdkonna tipptegijaks. Akutootjate seas ülemaailmse juhtpositsiooni kindlustamiseks on Hiina võtnud vastu mitu strateegilist sisepoliitilist otsust, sealhulgas elektrisõidukite ja maavarade vallas, mida toetavad Hiina strateegilised viisaastakuplaanid.

Euroopa poliitikakujundajatele põhjustab üha enam muret Hiina suurenev kontroll elektrisõidukite ja akude tootmise ning tarneahelate üle, kuna need tööstusharud ei ole olulised mitte ainult ülemaailmsel puhtale energiale üleminekul, vaid ka Euroopa Liidu keskkonnaalaste kohustuste täitmisel. Euroopa poliitilisele ärkamisele järgnes kriitiliste toorainete määruse (Critical Raw Materials Act) heakskiitmine 2023. aastal, rohkem kui kakskümmend aastat pärast seda, kui Hiina asus oma elektrisõidukite tööstust üles ehitama.

Nüüd oleks hädasti tarvis teha ühiseid jõupingutusi, et tugevdada Euroopa positsiooni kiiresti areneval tehnoloogiamaastikul, eriti akutootmises, ja säilitada Euroopa ülemaailmne konkurentsivõime. Võimalike tarnehäiretega seotud mitmesuguseid riske silmas pidades tuleks Euroopal võimalust mööda arendada kohalikke tarneahelaid, mitte ainult selleks, et vähendada sõltuvust Hiinast, vaid ka kohaliku arendustegevuse, majanduskasvu ja energiajulgeoleku edendamiseks. Kui Euroopa riigid ise ei suuda tarnet tagada, tuleks liigsest sõltuvusest tulenevate riskide maandamiseks tarneahelaid mitmekesistada.

Laadi alla ja loe (inglise keeles): Renewable Power: How China Came to Dominate the Electric Vehicle and Battery Industry (PDF)