oktoober 27, 2014

Ameerika Ühendriikide energiakaubanduse liberaliseerimine võib tugevdada Euroopa julgeolekut

Suure osa Kesk- ja Ida-Euroopa jaoks viivad kõik gaasitorud endiselt Moskvasse. Hoolimata sellest, et NSV Liidu kokkuvarisemisest on möödas enam kui kakskümmend aastat, seob taristu endisi NSV Liidu liikmeid endiselt Venemaaga. Ameerika Ühendriikide veeldatud maagaasi eksport Euroopasse kahandaks seda sõltuvust ning tugevdaks seeläbi Euroopa julgeolekut ja elavdaks investeeringuid Ameerika Ühendriikide gaasitööstusse, kuid Ameerika Ühendriikide arhailine seadusandlus välistab gaasiekspordi ilma seadusandja heakskiiduta ja kinnituseta, et selline eksport on kooskõlas rahvuslike huvidega – see on aga viimasel ajal olnud pikaldane ja tõenäoliselt edutult lõppev ettevõtmine. Selle seadusandluse tagajärjeks on Ameerika Ühendriikide gaasiekspordi Euroopasse de facto keelustamine. Sedamööda, kuidas suhted Venemaaga on pingestunud, on ka Ameerika Ühendriigid oma Euroopa liitlasi toetanud relvastuse ja vägedega, kuid on jätnud kahe silma vahele selle, millist põhimõttelist tulu tõuseb kaubanduse liberaliseerimisest.

Suure osa Kesk- ja Ida-Euroopa jaoks viivad kõik gaasitorud endiselt Moskvasse. Hoolimata sellest, et NSV Liidu kokkuvarisemisest on möödas enam kui kakskümmend aastat, seob taristu endisi NSV Liidu liikmeid endiselt Venemaaga. Ameerika Ühendriikide veeldatud maagaasi eksport Euroopasse kahandaks seda sõltuvust ning tugevdaks seeläbi Euroopa julgeolekut ja elavdaks investeeringuid Ameerika Ühendriikide gaasitööstusse, kuid Ameerika Ühendriikide arhailine seadusandlus välistab gaasiekspordi ilma seadusandja heakskiiduta ja kinnituseta, et selline eksport on kooskõlas rahvuslike huvidega – see on aga viimasel ajal olnud pikaldane ja tõenäoliselt edutult lõppev ettevõtmine. Selle seadusandluse tagajärjeks on Ameerika Ühendriikide gaasiekspordi Euroopasse de facto keelustamine. Sedamööda, kuidas suhted Venemaaga on pingestunud, on ka Ameerika Ühendriigid oma Euroopa liitlasi toetanud relvastuse ja vägedega, kuid on jätnud kahe silma vahele selle, millist põhimõttelist tulu tõuseb kaubanduse liberaliseerimisest.

Gaasitarnete haavatavus on olnud iseäranis nähtav Ukrainas, kus konflikt on tinginud Venemaa gaasivoo lakkamise, see aga moodustab enamiku Ukraina gaasiimpordist. Ukraina on valmistunud pikaajaliseks katkestuseks gaasihoidlate mahu suurendamisega ning gaasi pöördtarnimisega Kesk-Euroopast mööda neid gaasijuhtmeid, mis tavaliselt gaasi ekspordivad. Gaasihoidlad ja pöördvood leevendavad Venemaa gaasivoo katkemise mõju, kuid hoolimata sellest võib Ukrainal tarbimise tippajal ehk talvehooajal sellegipoolest tulla gaasist puudu, kui Venemaa gaasikatkestus jätkub.
Samamoodi on kaitsetud Balti riigid Eesti, Läti ja Leedu, kes üheskoos Soomega sõltuvad gaasitarnetes täiel määral Venemaast. Erinevalt Ukrainast aga ei ole neil riikidel märkimisväärset gaasitootmisvõimet, mis Venemaa importi tasakaalustaks, üksnes Lätil on olemas märkimisväärne gaasihoidla. Kõige probleemsem on see, et Balti riigid ja Soome on omamoodi gaasisaared, mis on ülejäänud Euroopa Liidu gaasivõrgust isoleeritud. Venemaa tarnete katkemise puhul ei ole neil riikidel mingit muud gaasiallikat. Sellised projektid nagu BalticConnector ja Poola-Leedu gaasijuhe on nende saarte ühendamisel Euroopa Liidu gaasivõrgustikuga küll väga olulised, kuid nende valmimiseni kulub veel mitu aastat aega.
Igal käsitletud juhul pole haavatavus tingitud mitte sellest, et Venemaa gaasi imporditakse tohutul hulgal, vaid et neil riikidel puudub alternatiivsete pakkujatega ühendav taristu. Maagaas on suuresti regionaalne tarbekaup, millega kaubeldakse üksnes torujuhtmetega ühendatud piirkondade vahel ning suures osas selles piirkonnas on Venemaa ainuke pakkuja. Veeldatud maagaas aga võimaldab välja kujuneda globaalsel gaasiturul ning lõimida sinna praegu isoleeritud regionaalsed turud, mis parendab nende suutlikkust tarnetõrgetega toime tulla. Leedus on see protsess juba käivitunud: kavandatav Klaipėda veeldatud maagaasi terminal võimaldas riigil tingida Venemaa gaasihinnalt 20% alla, mida Leedu ajaloos pole varem juhtunud.
Seadusandliku tõkke kaotamine Ameerika Ühendriikide gaasiekspordilt Euroopasse hõlbustab maagaasiga kaubitsemisel üleminekut ebakindlatelt piirkondlikelt turgudelt stabiilsemale globaalsele turule. Isegi kui Euroopa ja Ameerika Ühendriikide vahel liiguvad alguses vaid väiksed gaasihulgad, saadab selliste tehingute seadustamine signaali, et Ameerika Ühendriikide gaasitarned on avatud, mis omakorda annab tõuke veeldatud maagaasi infrastruktuuri väljaarendamisele. Sellega kaasnev ülemaailmse veeldatud maagaasi pakkumise kasv langetab Euroopa jaoks veeldatud maagaasi hinda ning muudab Leedu Klaipėda terminali sarnased arenguteed mõistlikumaks ka teistele Venemaa gaasist sõltuvatele maadele. Ameerika gaasi turu laienemine aga annab omakorda tõuke edasiste investeeringute tegemiseks Ameerika Ühendriikide gaasitööstusse.
Ameerika Ühendriikide gaasivarude Euroopale kättesaadavaks tegemine ei lahenda otsekohe Ukraina ja Balti riikide haavatavuse probleemi, kuid sidemete sõlmimine maailma suurima gaasiimportija ning maailma suurima gaasitootja vahel on oluline samm ülemaailmse turu suunas, kus gaasiga kaubeldakse vastavalt turuseadustele, mitte geopoliitilisele olukorrale.
Jordan Kearns on 2014–2015 Fulbrighti stipendiaat Eestis. Selles töös toodud seisukohad kuuluvad selle autorile ega peegelda ei Fulbrighti programmi, Ameerika Ühendriikide välisministeeriumi ega ühegi muu partnerorganisatsiooni seisukohti.

Developed by Ballers